A sikeres (ideális) mediációs folyamat

nő-férfi, megállapodás, tánc

A sikeres (ideális) mediációs folyamat

Katherine Graham írása alapján

A mediációt rendszerint az alapján nyilvánítják sikeresnek vagy sikertelennek, hogy születik-e a folyamat végén megállapodás vagy sem. Jellemzően a folyamatok 80%-a zárul megállapodással. Véleményünk szerint azonban nem csak ezzel lehet mérni a mediáció sikerességét. Számos további tényező létezik még. Nézzük meg, hogy a felek, a mediátorok vagy egy szervezet szemszögéből nézve mikor nevezhető a mediáció folyamata sikeresnek vagy akár ideálisnak.

A mediáció környezete kedvező volt

Megfelelően indult a folyamat – azaz a felek önként vállalták a mediációt (nem azzal az érzéssel érkeztek, hogy őket „küldték”), nem voltak téves elképzeléseik a mediációval kapcsolatosan. Az eset alkalmas volt a mediációra, és a mediációval párhuzamosan nem folyt másik hivatalos, formális eljárás. A folyamatban a megfelelő felek vettek részt, és a helyzetet saját hatáskörükön belül meg tudták oldani. A mediáció eredményeképpen a felek jól (jobban) érzik magukat.

A felek aktívan részt vettek a folyamatban

A felek elfogadták, hogy találkozniuk kell, megértették, mit kell tenniük, elfogadták és tiszteletben tartották a titoktartási kötelezettséget. Felvállalták az általuk mondottakat, nyitottan, őszintén, közvetlenül kommunikáltak. Arról nyilatkoztak, mit szerettek volna elérni, nem pedig arról, amit a másik félről „gondoltak”.

A felek jó érzéssel távoztak

A felek azt jelezték vissza, hogy a mediátor korrektül fordult feléjük. Esetleg beszámoltak arról, hogy megkönnyebbültek, tisztábban látják a jövőt.  A folyamat végén jobban megbíztak egymásban, mint a kezdetekor. Munkahelyi mediáció esetében képesek újra együttműködni, együtt dolgozni a másik féllel.

A folyamat eredményeképpen megállapodás született

A felek hajlandóak voltak a megegyezésre – a mediátor nem „tolta” őket a megegyezés felé, és nem érezte magát frusztráltnak amiatt, hogy nem tudta őket a megoldás felé terelni. A felek ötleteket hoztak, felismerték a megegyezésben rejlő lehetőségeket. A született megegyezések, megállapodások jövőorientáltak, kölcsönös bizalomra és kapcsolatra épültek. Az eredmény nem a „megegyezünk abban, hogy soha többé nem beszélünk egymással” típusú megállapodás volt.

A hatás hosszan tartó

A feleknek nincs szüksége újabb mediációs folyamatra a későbbiek során. Betartják a megállapodásban foglaltakat, és képesek feldolgozni saját, ezzel kapcsolatos esetlegesen felmerülő kérdéseiket. A mediáció során több mindent megtudtak magukról és a másik félről az ülések alatt, és a jövőben megfelelő módon képesek kommunikálni. Egyfajta „coaching” érzetet tapasztaltak.

Forrás: What’s a ‘Successful’ Mediation?

*A fenti cikk szabadon felhasználható, amennyiben feltüntetésre kerül a következő forrásmegjelölés: www.vistaverde.hu