Asszertivitás

konfliktus, kommunikáció

Asszertivitás

Divatos, bár koránt sem új kifejezés manapság az asszertív kommunikáció. De tisztában vagyunk vele, mit is jelent ez igazából? Felmerülhet a kérdés, te vajon asszertíven kommunikálsz-e? Biztos vagyok benne, ha tudod, mit nyerhetsz vele, akkor erre törekszel.

Asszertívnek lenni: több magabiztosság, kevesebb stressz

Az asszertivitás egy alapvető fontosságú kommunikációs stílus, hatékony és egyben diplomatikus. Olyan magabiztos kifejezésmódot jelent, ami nem enged  saját jogainkból, ugyanakkor nem bánt meg másokat sem. Növeli az önbecsülésünket, ha jól tudjuk közölni álláspontunkat, sőt mások tiszteletét is kivívhatjuk vele. Ugyanakkor egy komoly stessz faktort szüntethetünk meg, ha megtanulunk nemet mondani és azt megfelelő módon kommunikálni.

Az asszertivitás a kölcsönös tiszteleten alapul. Saját magunk iránt  azzal, hogy hajlandóak vagyunk képviselni nézeteinket, kifejezni érzéseinket, gondolatainkat, mások iránt pedig azzal, hogy tekintettel vagyunk az ő érdekeikre, jogaikra és készek vagyunk a felmerülő vitás helyzetek rendezésére.

Természetesen nem csak az fontos, amit közölsz, hanem a hogyan is lényeges. Legjobb eséllyel  asszertív módon tudod mondanivalódat célba juttatni, mert ha túl passzív, esetleg  túl agresszív vagy, elveszhet az üzeneted, mivel az emberek általában túl elfoglaltak, hogy kihámozzák a lényeget.

Asszertivitás: Egyensúlyban

Passzívnak lenni nem csak azt jelenti, hogy túl laza és ezért minden mindegy, vagy éppen szégyenlős valaki,. A konfliktus kerülés eredménye is lehet passzív kommunikáció. Például igent mondunk olyan munkahelyi feladatokra is, amire nem kéne. Ha ez rendszeresen előfordul, már a kapcsolataink is sérülhetnek. Nem beszélve a saját belső konfliktusunkról, hisz rövid távon békességre törekedve bevállaltunk valamit, ami hosszabb távon háttérbe szorítja a saját és akár családunk érdekeit. A túlvállalás előfordul otthoni környezetben is. Főleg anyukákra, háziasszonyokra jellemző, hogy nem tudják delegálni a feladatokat, és előbb-utóbb a stressz, a frusztráltság és harag miatt áldozatnak érzik magukat.

Ne essünk a ló másik oldalára sem! Az agresszív kommunikációnak is megvan az ára. Az erőszakos stílust azok választják akik azonnal meg akarják kapni, amit akarnak, ezért nincsenek tekintettel mások véleményére, érdekeire, érzéseire. Súlyosabb estekben megalázó, megfélemlítő módon viselkednek. Sokszor vezető beosztású, nagy felelősséggel tartozó emberek veszik fel akár kényszeredetten ezt a stílust, mert úgy érzik, vagy azt tanulták, hogy így érhetik el céljukat. Pedig a félelem nem jó motivátor.  Az agresszivitás következtében sérül a bizalom és a kölcsönös tisztelet, és ezek távolságtartást, neheztelést eredményeznek.

Amikor asszertívak vagyunk, bizalmat építünk, kapcsolataink becsületességre alapozódnak és emberek közti feszültségeket oldunk fel, magunkat is beleértve.

Ez a készség nem öröklődik, de másolódik  és bárki, aki elhatározza, meg tudja tanulni. Van akinek ez könnyedén megy, van aki lépésről lépésre tudja stílusát asszertívvé formálni.

Már néhány  apró lépéssel érezhető különbségre tehetsz szert mindennapi kommunikációd során, de igazán szembetűnő az a változás, amit egy egész napos tréning adhat, mert annak az a célja, hogy ott a megértésen túl be is épüljenek a magabiztosságot eredményező asszertív technikák, módszerek.  Érdemes megtudni hogyan  hozzuk ki a legtöbbet természetes kommmunikációs stílusunkból, hogy milyen a mai üzleti környezetben az asszertivitás, és miben változott ez az elmúlt évekhez képest; hogy mik az asszertív és elektronikus kommunikáció kihívásai; hogy hogyan kezeljünk nehéz vagy kényes helyzeteket.

Mindenképp megtérülő befektetés, ha igyekszünk mondandónkat asszertíven átadni, hisz magunk és környezetünk is csak nyerhet vele.

Nincs hozzászólás