Képzésünk tematikáját úgy állítottuk össze, hogy a résztvevők a coaching módszertan elméletének és gyakorlatának elsajátítását követően képesek legyenek tudásukat kiegészíteni egy munka- és szervezetpszichológiai szemléletmóddal, mely támogatja a mélyebb megértést.
1. Modul: Ismerkedés önmagunkkal és a coachinggal (1-2. nap)
Az első modul kiemelten fontos helyet képvisel a képzés menetében, mivel ez a csoportalakulás első szakasza is. A képzés során a résztvevők gyakran saját önismeretükkel dolgoznak, és első körben saját magukon tpaasztalhatják meg a coaching jótékony hatását.
Ebben a szakaszban kiemelt szerepe van a bizalomépítésnek, ezért a trénereknek ebben a blokkban nem csak az elméleti és gyakolrati tudás átadására kell különös figyelmet fordítaniuk, hanem a csoportdinamika lakulására is, hogy a csapattagok minél hatékonyabban tudjanak együttműködni a teljes képzés során.
A bizalom elmélyítése, és a coaching alapfogalmainak megismerése során a résztvevők egyben egy „önismereti tréningen” vesznek részt, hiszen minden segítő szakma alapja az önismeret, így ez elengedhetetlen része a business coaching megalapozásának. A képzés felépítésének érdekessége, hogy minden önismereti rész egyben coaching eszköz is, melyet a későbbiekben az ülések folyamán is be tudnak építeni a coachok munkájukba. A képzési napok során ügyelünk arra, hogy minden megismert eszköz mélyítse a résztvevők önismeretét, s közben megismerjék az eszköz hasznosságát a coachingban, kiemelve, hogy a folyamat mely szakaszában, és milyen típusú elakadásnál érdemes az adott eszközt használni.
Coaching alapok
• A coaching alapfogalmai
• A coaching határ- és társterületei
• A coach szerep- és felelősségikörei
• Egy coach legfőbb kompetenciái
• Aktív hallgatás, az egyik legerősebb coach eszköz
• Önreflexió jelentősége
A coaching módszertana
- A coaching folyamata
- Az első találkozások: Akvizíciós és háromszög beszélgetés
- Coach etika
- Coach szerződés
2. Modul: Coaching folyamat felépítése (3-5. nap)
A második tananyagegység célja, hogy a résztvevők megismerjék a business coaching folyamatát, valamint a coach szemléletmód alkalmazásának lehetőségeit a különböző gazdasági színtereken. Továbbá kiemelt cél, hogy elsajátítsák az olyan coachinghoz elengedhetetlen gyakorlati kompetenciákat, mint az aktív hallgatás, és a különböző kérdéstípusok megfelelő alkalmazása. Ez a modul továbbá olyan személyes hatékonyságot növelő kompetenciákat fejleszt, mint a célállítás, a tervezés és az időmenedzsment.
Diagnosztika
- A diagnosztika jelentősége és mélysége a coachingban
- Diagnosztikai eszköztár
Célállítás, szervezeti célok
- SMART cél a coachingban
- Egyéni, csoportos és szervezeti célok kitűzése
Akcióterv, időmenedzsment
- GROW modell a coachingban
- Időmenedzsment: az egyik legkedveltebb business coach téma
3. Modul: Kompetenciák a coachingban (6-9. nap)
Ezen tananyagegység célja, hogy olyan munkapszichológiai témákkal ismerkedjenek meg a résztvevők, melyek gyakran előkerülnek a business coach folyamatokban a coachee-nál fellépő kompetenciabeli hiányosságokként. Ennek a modulnak tehát szintén kettős gyakorlati haszna van, hiszen a coach eszköztár bővülésén túl mélyíti a résztvevők önismeretét.
DISC személyiségtipológia összefüggései a legfőbb vezetői kompetenciákkal
- Visszajelzés
- Delegálás
- Számonkérés
Kommunikációs stílusok és konfliktuskezelési stratégiák
- A Thomas-Killmann modell
- Az asszertív kommunikáció módszertana
- Arany középút az önérvényesítésben
- Testbeszéd
Stresszkezelés
- Burnout-szindróma – a kiégés jelei, megelőzése és megállítása
- Reziliencia – stresszel szembeni rugalmas megküzdő képesség
IV. Modul: Szervezet és coaching (10-13. nap)
A képzés záró modulja során a korábbi személyes fókuszt áthelyezzük a csoportokra és a szervezetre. Olyan szervezetpszichológiai témákkal találkozhatnak itt a résztvevők, melyek ismerete szükséges a legtöbb szervezetfejlesztési projekt során.
Bár a coaching módszertan alapvetése, hogy a coachnak nem kell feltétlenül értenie ahhoz a témához, amiben támogatja ügyfelét, hiszen nem tanácsadásról beszélünk, mégis fontos, hogy egy nyelvet beszéljünk az ügyféllel, tehát megértsük azokat a szervezeti vonatkozások, amiket megemlít egy-egy ülés során.
Ez a blokk továbbá kiemelt helyet kap a képzés vezetőfejlesztési céljában, hiszen olyan témákat boncolgat, melyekre a legtöbb vezetőfejlesztő képzésen nem fordítanak figyelmet a kompetenciafejlesztés mellett.
Egy bizonyos hierarchiai szint fölött elkerülhetetlen, hogy egy hatékony vezető átlássa a szervezeti struktúrát, s a teljes képben tudjon gondolkodni. Ehhez ad segítséget a képzés utolsó blokkja.
- Motiváció egyéni, csoportos és szervezeti szinten
- Motivációs elméletek;
- Hogyan motiválj egy csoportot?
- Teljesítményértékelő és ösztönzési – rendszerek
- Vezető a szervezetben
- Vezetési elméletek
- Agilitás a szervezetben és a coachingban
- Generációk a szervezetben
- Szervezeti kultúra és struktúra
- HR kompetenciák a coachingban
- Szervezeti diagnosztika;
- Szervezeti elégedettség;
- Belbin féle csoportszerepek
- Teamcoaching
- Csapat és csoport coaching különbségei
- Csapatok megoldásközpontú támogatása a gyakorlatban
- Coach, mint vállalkozó
- Vizsgára való felkészítés
- Képzés búcsúztatás