Mentorprogram bevezetése
Mentorprogram bevezetése
„Elméletet csak a gyakorlat mestere taníthat.”
Max Reger
Mit kínálunk?
megtervezése
Mentorok
kiválasztása
betanítása
fejlesztése
bevezetése
célok, módszer kiválasztása
szociometria
tréning
coaching
folyamat irányítása
A mentor szinonimája a pártfogó, aki egy idősebb és tapasztaltabb személy révén jó tanácsokkal segíti mentoráltját. A mentor a munkatárs szakmai útját egyengeti, különösen egy új munkavállaló beilleszkedése és karrierépítése során foglal el kulcsszerepet ez a fajta támogatási forma. A mentor segíti az új belépőt a szakmai feladatok megismerésében, a feladatköréhez tartozó tapasztalatok megszerzésében, s emellett fejleszti a mentorált készségeit.
Az elvárásokkal ellentétben az új munkavállalók általában nem rendelkeznek már a belépés pillanatában az összes tulajdonsággall és készséggel, melyek a sikeres munkavégzéshez és a hosszútávú együttműködéshez szükségesek. Ezeknek a tapasztalatoknak a megszerzéséhez időre van szükség. A mentorprogram ezt az időt csökkenti le, ráadásul bevezetésével jóval magasabb személy-munka összeillést lehet elérni, mint egy spontán beilleszkedési folyamattal, ami magasabb teljesítményt, elégedettséget és elköteleződést jelent.
Mit nyer cége a mentorprogram bevezetésével?
- szervezett beilleszkedés
- értékek átadása
- motivált munkatársak kinevelése
- person-job fit
- visszajelzés
- fluktuáció csökkenése
- gyorsabb fejlődés, nagyobb teljesítmény
- növekedő stressztűrő képesség
A mentorálás sokat segítheti a szervezeti szocializációban a következők számára:
- új belépők
- fiatal pályakezdők
- fiatal menedzser jelöltek, akiktől sokat várnak
- női vezetők
- kisebbséghez tartozó munkatársak
A mentorálás folyamata
Döntés a mentorálás jellegéről
Egyéni fejlesztési terv készítése
Mentori értékelés
Mentorálás kereteinek, módszereinek tisztázása
Megerősítés
Fejlesztés
Változás
Konkrétumok megbeszélése
Visszajelzés
- A rendszer céljának, az elvárásoknak a meghatározása – tényleg arra az adott rendszerre van-e szükség.
- A rendszerrel kapcsolatos attitűdök feltárása – kommunikálása.
- A rendszer bevezetésének következményének a meghatározása
- A rendszer kidolgozásában résztvevők meghatározása.
- Szempontok definiálása (pl. Mentorrendszernél: ki lehet mentor, mik a kötelezettségei stb.; TÉR-nél: célok, mutatószámok, kompetenciák, stb.)
- Megfelelő módszer kiválasztása.
- A folyamat meghatározása.
- A rendszer kidolgozásának lépései.
- A rendszerrel kapcsolatos tudnivalók kommunikálása a szervezetben (mi a célja, mi lesz a következménye).
- A rendszer elfogadtatása.
- A résztvevők felkészítése.
- Dokumentáció.
- A rendszer felülvizsgálata, karbantartása
- Utánkövetés.
- A célok tisztázottsága
- A vezetés elkötelezettsége.
- Nyitottság és részvétel
- A résztvevők felkészítése, képzése
- Adminisztratív hatékonyság
- A rendszer felülvizsgálata, nyomon követése
- A szervezet kultúrája
- A rendszer rugalmassága: a résztvevők elvárásaihoz való alkalmazkodás